Et godt og velfungerende varelager er en streng nødvendighed. Det er en af de ting du bør prioritere at få styr på helt fra start af. Når virksomheden først vokser vil du senere takke dig selv for at have gjort dig umage fra første dag.

Det koster mange penge at etablere et lager – både i varer og inventar

Uden varer er det svært at sælge noget. Det giver næsten sig selv. De første ordrer kan du måske nok håndtere direkte fra papkasserne i stuen, som din leverandør sendte varerne i, men det går ikke lang tid før din spredte orden rundt i huset bliver uoverskuelig.

Om du så kun har varer på en reol i hjørnet af et værelse, så bør du (hvor åndssvagt det end lyder) starter med at give den reol en lokation. Jan Jensen der ejer bloggen lagerorganisering.dk (Siden er desværre ikke længere i live) har lavet en fremragende blog om lagerlokationer.

Inspireret af ham kører jeg med et simpelt system, hvor et bogstav er lig med en række, og hvor hylder og pladser er angivet med tal.

Herunder kan du se et eksempel på en af mine reolvægge. Til småting er de langt bedre end end traditionelle reoler med hylder. De findes i forskellige størrelser og er rimelige i pris.

varelager organisering webshop lagerlokationer

Opnå skalerbarhed med et disciplineret varelager

Hvis du starter med at gå disciplineret til værks, så bliver det på meget lettere for dig på den lange bane. Her er nogle af de fordele der er ved at benytte sig at lokationer.

Alle disse fordele kan du opnå ved hjælp af en sprittusch og nogle hvide klistermærker. Så simpelt kan det gøres. Men hvad skal du så stille dine varer på, når nu de ikke skal ligge i papkasser rundt omkring?

Billigste løsning til lagerinventar

Gør-Det-Selv løsningen

Da jeg startede byggede jeg mine egne reoler. Det var ikke det hurtigste men klart det billigste på daværende tidspunkt. Nogle lægter, skruer og så en stak krydsfiner og spånplader i blandede størrelser. Det var mit udgangspunkt. Jeg tror at jeg nåede at omsætte for ca. 100.000 kroner før jeg ændrede det setup.

Billigste færdige og købte løsning – ikke den stærkeste og bedste

De såkaldte “tunglast reoler” som sjældent kan bære meget mere end 50-75 kilo, er i de fleste tilfælde gode nok. Alle byggemarkeder har dem stort set og de kan erhverves for priser omkring de halvanden-hundrede kroner. Hvis det er lette varer du skal sælge, så kan du med fordel vælge denne type reoler. Ulempen er at de er forholdsvis bøvlede at ændre på hvis du vil hæve eller sænke en hylde. Fordelen er at du for relativt få penge får du mange hyldemeter. Harald nyborg får lidt gratis reklame her, for de bedste og billigste til prisen finder du altså der

Bedste og mest solide reolløsning til varelager

Du kan ofte finde reoler i professionel kvalitet billigt på dba.dk eller i facebook grupper. Min erfaring er at grupperne er det bedste sted at søge. Der har jeg fundet mine lagerreoler og til den bedste pris.

Finder du et kendt mærke kan du måske endda senere hen udvide med flere af samme slags. En god lagerreol kan tåle mange kilo. De er højere, bredere, kraftigere og lettere at møblerer rundt på. En større reol er bedre at indrette end en lille hvor du risikerer spildplads.

At købe godt men brugt, er fornuftigt for din økonomi.

Dit varelager skal indrettes så du får dårlig kondi

Det er vigtigt at du tænker over din indretning af varelageret ift. lageromsætningshastigheden. Hvor hurtigt flytter den enkelte vare sig kontra de øvrige? Ikke hvor hvor smart det ser ud.

At sortere og inddele sit varelager efter Brands eller produktkategorier behøver ikke at være en god ide. Hurtigløberne….dine A og B varer, skal placeres så tæt på dit pakkebord som muligt. At storme rundt mellem reolerne stjæler vigtig arbejdstid. Minutter og timer hvor du i stedet kan udvikle din forretning. Ikke på at pakke og sende varer.

Sortér dine varer efter “bestsellers”

Dit system bør kunne eksportere alle dine produkter, sorteret efter bedst sælgende. Lav en liste over salget fra de seneste 30, 60, 90 dage eller 1 år…alt efter om salget og sortimentet påvirkes af sæson.

Ud fra denne liste placerer du så FYSISK de bedst sælgende produkter tættest på dit pakkebord. Ligeledes bør du se efter om du har »krydssalg«, altså produkter der ofte sælges sammen.

Er det tilfældet, så placerer du dem på samme reol eller meget meget tæt på. Det handler om at skulle bevæge sig MINDST MULIGT, så du henter sekunder, minutter og timer til de vigtigere ting i din virksomhed.

varelager håndtering webshop lagerorganisering

Årets bedste investering – en håndscanner

Når du først der er fyret godt op for salget og pakkeriet bare skal køre på skinner, så bliver du glad for en håndscanner. Personligt bruger jeg en Zebra LI2208 af den årsag at den er kompatibel med Webshipper.dk og understøtter SNAPI, hvilket er et ufravigeligt krav.

Med deres Pro abonnement kan du opsætte en printer til selv at spytte pluksedler ud, i takt med at dine kunder går shop-amok på din webstore.

Når du har samlet en stak pluksedler er den tidsbesparende procedure følgende:

  1. Sortér pluksedlerne efter gengangere. Er der identiske ordrer eller tæt på, plukkes disse først for at spare tid.
    Er dine varer ikke så store, kan du med fordel lægge plukserne i plukkasser på et rullebord.
  2. pluk varerne fra de forskellige lokationer. På dine pluksedler SKAL følgende detaljer for varen fremgå: Antal + Lokation + Varenr + Varebeskrivelse.
  3. Når du er færdig med at plukke varerne går du til pakkebordet og pakker første bulk.

Hvis du benytter Webshipr.dk kan du med en ældre windows pc (køb en brugt Thinkpad for 500 kroner) opsætte den med deres »WSilentprinter«.
Scan din plukseddel, hvorefter webshipr danner og printeren matchende shipping label.

Derudover kan håndscanneren bruges til at lette din varemodtagelse, oprettelse af nye varer, løbende lagerstatus og mange flere opgaver.

Hæve sænkeborde – Det geniale pakkebord

For tæt på ingenting kan du finde dig et godt men brugt hæve sænkebord. Når du skal pakke vil du hurtigt opdage hvad en god eller dårlig arbejdsstilling gør ved din krop. Der er stor forskel på pakkernes størrelser og den ideelle arbejdshøjde. Små pakker kræver at dit arbejdsbord er indstillet en anelse højere end de store papkasser.

Dit udstyr skal være indenfor en armslængde

Du bør sikre dig et godt arbejdsmiljø omkring dit pakkebord. Alt skal være indenfor rækkevidde. Papkasser, tapedispenser, printer, kniv osv. skal du kunne nå fra hvor du står. Hvis du hele tiden skal bevæge dig for meget til den ene side, kan det give problemer med kroppen.

I en lang periode har jeg trådt meget til venstre, hvilket resulterede i nogle grimme problemer med min venstre hæl. Af samme årsag bør du også tænke på dit underlag og eventuelt investere i et par gummimåtter. Harald Nyborg har nogle til virkelig små penge

varelager pakkebord lagerlokationer

Zebraen er menneskets bedste ven – glem hunden!

Nu er hele dit varelager sat op og du skal til at håndtere dine første ordre. Du kan sagtens printe fragtlabels ud på A4 papir og give det hele en fed omgang klar tape.

Det ligner bare noget der er løgn!

Første indtryk hos kunden er den emballage du sender din vare i. Brugt indpakning er en dødssynd (det er ikke så grønt at sige) og store fede A4 ark med en “pyntebort” er totalt No-Go!

Derfor køber du den bedste labelprinter du kan få for penge, nemlig en Zebra GK420D. Det er den billigste af sin slags, med USB og så er du flot og professionelt kørende. Som med alt det øvrige kan en sådan labelprinter også (ofte) findes brugt på DBA.dk

zebra li2208 håndscanner

Så billigt kan det gøres hvis du har tiden til det og tænker dig om

Ovenstående setup kan du med lidt held skrabe sammen for mindre end 5.000 kroner! Der er nok udstyr og lagerinventar til at du fuldt ud kan møblere et varelager på 40 kvadratmeter.

Alt hvad du læser på bloggen tager udgangspunkt i egne erfaringer. I næste blogindlæg kommer jeg ind på hvordan du løfter din kundeservice fra det forventelige til »Kick Ass What The Fuck« oplevelser hos kunden….