Markedsføring for håndværkere -13 gratis tips til at få flere kunder

Uanset om du er tømrer, maler, murer, elektriker, mekaniker eller noget helt andet, så har håndværkere brug for at kunne markedsføre sig selv, for at få flere kunder. Dette kan være en udfordring, da mange håndværkere ikke er vant til at lave deres egen markedsføring.

Derfor har jeg her samlet nogle af de bedste tips til, hvordan du som håndværker selv kan komme i gang, eller hvad du bør få hjælp til, for at få flere kunder.

13 tips til hvordan du som håndværker kan markedsføre dig online:

1. Lav -eller få lavet en hjemmeside. Har du allerede en, så gå den igennem for fejl og mangler.

2. Begynd at blogge på hjemmesiden (tilføj nye indlæg om projekter) i takt med at tiden går.

3. Få lavet ordentlige billeder til din håndværkerhjemmeside. Lad mobilen blive i lommen.

4. Video får større og større betydning. Det skal du i gang med.

5. Opret profiler på de sociale medier – Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Linkedin…og brug dem.

6. Lav en virksomhedsprofil på Google.

7. Annoncering på Google, Facebook, Instagram, YouTube og TikTok er et must.

8. Har du styr på antallet af besøgende på din hjemmeside og i det hele tager hvor kunderne kommer fra? Det skal du have styr på.

9. Anbefalinger fra dine betalende kunder er nøglen til nye.

10. Podcast – Varm potentielle kunder op mens de kører bil, handler ind, træner, eller går en tur.

11. E-mail markedsføring for håndværkere (nyhedsbrev) – Blev du heller ikke gift med din kone på første dage?

12. Lav et webinar eller lav et Live Event – Positioner dig selv som ekspert og få kontaktoplysninger på potentielle kunder.

13. Omdel flyers der hvor du arbejder.

Tip 1: En god hjemmeside er noget af det vigtigste for enhver virksomhed – også håndværkere

Som håndværker er din hjemmeside ikke blot en online visitkort – det er et værktøj, der kan hjælpe dig med at få flere kunder. Med en veludviklet hjemmeside kan du vise dine kundeemner, hvem du er, hvad du kan tilbyde, hvordan du løser andre kunders udfordringer og problemer, udbyttet deraf, men ligeledes også hvorfor andre kunder skal vælge dig og niveauet af din service.

Det er vigtigt at hjemmesiden er nem at finde rundt på, og at dine kunder tydeligt kan se hvilke typer af opgaver du udfører.

Søgemaskineoptimering er vigtigt at arbejde med

En af de første ting, potentielle kunder vil gøre, når de søger efter en håndværker, er at søge på Google. Sørg derfor for, at din hjemmeside er optimeret til søgemaskiner, så du kan blive fundet. Du har helt sikkert hørt begrebet “søgemaskineoptimering” eller forkortelsen “SEO”.

Medmindre du selv er meget teknisk kyndig bør du alliere dig med en der har styr på SEO og optimering af din hjemmeside, for netop at finde frem til hvilke ≫sætninger≪ og ≫ord≪ potentielle kunder søger efter på Google.

En brugervenlig hjemmeside, og med indhold der matcher de besøgende søgninger, er vigtig for at fastholde de besøgende, så de ikke bare hopper tilbage på Google og finder en anden håndværker. En med en bedre hjemmeside end din. Av!

Ret din håndværkerhjemmeside for fejl og mangler

Har du allerede en hjemmeside til din håndværker virksomhed? hvis ja – gå den efter for fejl og mangler. Hvis ikke dine sider fungerer som de skal, og det gælder både på mobil, tablet og desktop, så giver du dine potentielle kunder et dårligt indtryk af dig og din virksomhed. Det er en skam, men et website der ikke fungerer er sløset.

Viser du dine priser på dit website – nej? Det begynder du så på nu

Google ved godt at dine ydelser ikke er gratis, og dine kunder søger efter den viden. Faktisk er der i skrivende stund 36.900 resultater på Google hvis du søger “efter hvad koster en håndværker i timen?”. Jeg er helt med på at dine priser i høj grad afhænger af opgavernes type, hvor det skal udføres henne, plus en lang række andre ting. Det ændrer dog ikke på at det stadig er noget kunderne leder efter og det er muligt for dig at lave nogle eksempler som du kan fremvise på din hjemmeside. Og så en lille Bonus: Google elsker priser, og de elsker folk der fremviser priser. Hvis du er den der kan fremvise eksempler, så har du en fordel over dine konkurrenter.

 

Tip 2: Lav blogindlæg om dine byggeprojekter som tiden går

De fleste starter på nettet med at søge efter løsninger og inspiration til deres kommende byggeprojekter. Ofte ender dine kunder på en forhandles hjemmeside, hvor de sidder og kigger på klinker, en ny bordplade, køkken eller Knauf (producentens hjemmeside) for at læse om akustiklofter.

Det er jo helt tåbeligt. Det er dig som håndværker der skal tage ejerskab på den beslutning, for kunderne ender alligevel med at lytte mere til dig som håndværker -og dine anbefalinger, end hvis de sidder og læser på en producents hjemmeside, som mest af alt taler B2B sprog.

Har du hjulpet en familie med at løse deres akustikproblemer, i deres hjem med hårde gulve og helt glatte loftoverplader, ved at installere et akustikloft….så lav et blogindlæg om det på din håndværker hjemmeside.

Potentielle kunder vil rigtig gerne bliver klogere på Hvem, Hvad, Hvordan og UDBYTTET

HVEM har du løst opgaven for. Hvis potentielle kunder selv kan spejle sig i de kunder du allerede har løst andre opgaver for, så er du langt bedre stillet.

HVAD har du gjort. Beskriv og fortæl hvad du helt præcist har hjulpet dine kunder med. Du kan med fordel lave beskrivelser med billeder af før og efter. På den måde er det meget lettere at forstå hvad udgangspunktet var og hvordan det endte med at se ud.

HVORDAN gjorde du. Her går du mere i dybden med selve processen. Dine kunder ved godt at et byggeprojekt ikke nødvendigvis er en let opgave, så hvis du kan forklare selve processen, og HVORDAN du gjorde det, så afmonterer du eventuelle bekymringer før du har første dialog med nye kunder.

UDBYTTET er nok det vigtigste element. Hvad fik kunden ud af byggeprojektet. Hvad var det indledende problem eller udfordring, som kunden gerne ville have løst og hvad var udbyttet.

Og så en lille bonus: Hvilke ≫Ofte Stillede Spørgsmål≪ oplever du ifm. den typer af opgaver som du nu skal til at skrive om? Dem skal du notere dig – eller rettere – på blogindlægget….sammen med de svar, som følger med spørgsmålene.

 

Tip 3. Ordentlige billeder er vejen frem – Hyr en fotograf

Lad din mobiltelefon blive i lommen og allier dig med en rigtig fotograf (mig). Det behøver ikke at koste kassen, og uanset hvad er det hver eneste krone værd.

Du har nok set at dine konkurrerende håndværksvirksomheder har billeder af tidligere projekter på deres hjemmesider – Right? Akkurat lige så kedeligt som du selv har gjort det frem til i dag. Det med billeder skal du til at gentænke på en ny måde.

For selvom “et billede siger mere end 1.000 ord”, så passer det altså ikke helt. Du kan nemlig vælge om du vil fremhæve og vise den flotte kvalitet af arbejde du laver, eller om du vil reducere oplevelsen til at være middelmådig. “Jamen jeg ved hvor flot det er blevet” – det er fuldstændig ligemeget. Hvis dine potentielle håndværkskunder ikke kan se det med egne øjne, så er det ligemeget.

Du kan selvfølgelig også bruge en masse penge på et nyt kamera, objektiver, flash/blitz, kurser og uddanelse i billedebehandling osv….eller team op med en fotograf som samarbejdspartner.

Spørg dig selv: Vil du gerne ligne alle de andre konkurrenter ELLER vil du gerne vise verden hvor flot dit arbejde i virkeligheden er?

Tip 4. Video bruges ALLE steder og er vigtigere end du er klar over

Du har brug for video allerede i dag. Alle steder støder du på videoer og selvfølgelig skal du også lave dine egne. Her er min erfaring og opfordring helt klar: Du skal veksle mellem videoer i mobiltelefon kvalitet OG professionelt producerede videoer, i en højere kvalitet.

Videokvalitet på de sociale medier

De mange forskellige sociale medier er langt hen ad vejen gearet til en kombination af de to kvaliteter. En video i mobilkvalitet kan til tider få et større antal visninger, Likes og kommentarer end en pro-video kan…men det er ikke en selvfølge. Andre gange er det videoer af Pro kvalitet som løber med sejren, og det er altså et generelt billede. Derfor er det vigtigt at man løbende leger med begge kvaliteter.

De forskellige videoformater er også vigtige

I forhold til horisontale og vertikale videoer, er det ligeledes vigtigt at man hele tiden arbejder med dem. Og her skriver jeg arbejder, for på eksempelvis TikTok er det udelukkende det vertikale format man bruger. På YouTube er det 99% af tiden det vertikale format. På Instagram og Facebook er det en kombination.

Brug kun video af høj kvalitet på dit website, men….

På din håndværker hjemmeside vil du derimod KUN have den høje kvalitet. Her er det ikke plads til mobiltelefonvideoerne. Alt det øvrige der laver du heller ikke med venstre hånd. Men du kan sagtens linke derfra – hvilket jeg vil råde dig til – hen til dine øvrige kanaler, hvor videoerne er i blandet kvalitet. At linke til TikTok, hvor kvaliteten forventeligt er mobiltelefon, er helt naturligt. På YouTube vil man forvente det modsatte. Facebook og Instagram end blanding og vice versa. Sæt dig ind i de enkelte medier.

Video er genialt til betalt annoncering

Når det kommer til punktet omkring betalt annoncering på de sociale medier, vil du opdage at video af super vigtigt. I det hele taget bør du prioritere videoproduktion meget meget højt. Allerede fra i dag.

 

Tip 5. Opret profiler og sider på de sociale medier og brug dem

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Linkedin og så videre. Der hvor der er mennesker er det kunder. Så kort kan det siges!

Hvert medie har sin berettigelse. Herunder går jeg dem igennem punkt for punkt.

Facebook – (Endnu) det bedste sted at lave markedsføring for håndværkere

Alle virksomheder bør have en side der. Det er laveste fællesnævner og det er forventet af dig. Faktisk ser jeg ofte at lige præcis håndværkere får ret gode resultater med at poste selv dårligt indhold (læs: mobilbilleder og korte tekster) på deres facebookside. Det skyldes at langt de fleste mennesker let kan forholde sig til udseendet af det færdige arbejde.

Fordi dine konkurrenter gør det samme er det let at gøre det bedre end dem. Vær bedre end dine konkurrenter. Det gør du ved at lave noget der minder om små blogindlæg på din Facebookside, med gode billeder og inspiration fra “Tip 2”.

Er dine kunder så på Facebook?

Ja, ja og atter ja. I hvert fald i dag, men du må ikke lægge alle æg i én og samme kurv. Derfor sats på flere medier udover det. Når du skal igang med betalt annoncering på Facebook, kræver det også at du har en facebookside du kan tilknytte en annoncekonto. Ellers virker det ikke.

Instagram til håndværker markedsføring

Meta er moderselskabet bag Facebook og Instagram. Når du har en Instagramkonto kan du koble den sammen med din Facebookside. Når du så skal i gang med betalt annoncering, og nå endnu flere potentielle kunder, så kan du altså annoncere begge steder samtidig. Mere om det senere.

Instagram er et 100% visuelt medie hvor både kvadratiske billeder og vertikale videoer er vigtige. På billededelen kan du komme langt med lidt simpel redigering af mobilbillederne i appen. Det forholder sig straks noget anderledes når vi begynder at tale om ≫Reels≪.

Seeeæææhh…..Reels er “det nye sort” og du kommer ikke udenom det. Engang var Instagram udelukkende til de her kvadratiske billeder. Senere kunne man lave stories. Det var dengang. I dag er Instagram virkelig båret frem af flotte, korte, vertikale videoer.

Du vil kunne finde masser af selvbyggere på Instagram, som dagligt poster billeder af deres flotte Gør Det Selv projekter. De har masser af følgere, fordi folk godt kan lide at se på noget som er flot. Lav noget flot arbejde og del det på Instagram, men vær konsekvent med at gøre det.

Er dine kunder så også på Instagram, spørger du?

JA for katten da! Facebook og Instagram er de to største medier herhjemme, men over tid vil vi se et sceneskifte. Så derfor her-og-nu skal du være der, men du skal også være andre steder.

Dog er der grus i maskineriet. Tidligere var det meget let at få antallet af følgere til vokse. I dag er det svært, medmindre man gør noget ekstraordinært og er ekstraordinær.

TikTok er den nye frække kinesiske dreng i klassen

Du bør elske TikTok ligeså meget som du bør hade det. TikTok skider nemlig på dit privatliv. Beklager hvis du fik kaffen galt i halsen, men deres privatlivsbetingelser er skrevet på bagsiden af en serviet….og der står der fåk you.

Når det så er sagt, så vokser det medie med raketvækst. Alle der lige nu siger “Jeg skal kr*ftedeme ikke på TikTok” er der om et til to år. På spejderære….det er de…også dine konkurrenter. Gæt hvem der også kommer der. Ja dig, for dine kunder både er der -og kommer det i fremtiden.

Modsat Facebook og Instagram, så får du rigtig meget rækkevidde og vækst forærende på TikTok lige nu. Mediet er alligevel så nyt, at hvis du ellers er konsekvent med at lægge noget op, og det er interessant, så kan du vokse og vækste der uden at bruge en krone. Endnu.

Træerne vokser nemlig ikke ind i himlen. Jo før du kommer på TikTok desto bedre. Selv på trods af servietten, vil jeg mene, at du aktivt bør være der.

Er dine kunder på TikTok?

Det kan du gange med hundrede at de ikke. Ikke dem alle sammen endnu (2022) men det kommer de. TikTok er IKKE længere en danse app for 14 årige piger. Selv store personligheder, politiet, virksomheder, og folk i alle aldre, er der. Selvom mængden af unge er overrepræsenteret lige nu, så bliver de også ældre. Indholdet og på TikTok tager også form efter det som folk vi have der, og jeg kan se at det der bliver lagt på er en god blanding er sjove videoer og bundseriøst indhold. Det kan folk godt lide.

Hvis du gerne vil have flere kunder i 2023, 2024, 2025 skal du have installeret FåkY….jeg mener TikTok på din telefon.

LinkedIn er en stærk kanal at være på

≫Giv og du skal få≪ kunne man fristes til at sige. LinkedIn er et virkelig godt medie til at skabe netværk. Del ud af din viden og kommenter på andres indhold og connect med mennesker du gerne vil være i netværk med. Det er mere eller mindre grundopskriften i dét at være på LinkedIn.

Jeg selv har fået en del kunder der. Det skyldes at jeg flittigt deler ud af Tips & Tricks ift. online markedsføring. Når jeg ikke forsøger at sælge dem noget, men blot deler ud, sker der det at jeg får mange invitationer til at connecte.

Når nye personer connecter med dig, og dit eksisterende netværk interagerer med dine opslag, så kan der ske det magiske at du begynder at få private beskeder. De beskeder kan så munde ud i samtaler, møder og egentlige samarbejder. Enhver pipper med sit eget næb, og mon ikke om der er nogen der har lyst til at pippe, netværk og lave forretning med dig der også. Det tænker jeg.

Hvis du har en virksomhed med flere ansatte, så kan du også oprette en firmaprofil der. På den måde kan dine medarbejdere også dele ting på LinkedIn, via firmaprofilen, og sig selv.

Er dine kunder på Linkedin?

Det er de. Der er også meget vidensdeling på Linkedin. Derfor er det også et godt sted for dig at blive klogere på emner indenfor din håndværksbranche, samtidig med at du får nye forbindelser i dit netværk.

YouTube – Den anden største søgemaskine i verden

Søg og du skal finde. Når du leder efter nye løbesko eller en iPhone, starter din søgning så på Google eller YouTube? Brug lige øjeblik på at reflektere over det.

Uanset om det er det ene eller det andet sted, så er YouTube OGSÅ ejet af Google. Hvis du gør dig umage med godt indhold på din hjemmeside, arbejder med søgemaskineoptimering mm. så kan jeg afsløre at det samme bør du gøre på YouTube.

Du kan lave videoer om hvad som helst. Er du tømrer, så lav videoer der viser hvordan man vedligeholder sine vinduer, frisker køkkenbordpladen op igen, udskifter en tagrende eller efterisolerer loftet.

Er du elektriker kan du lave nogle små videoer om hvilke ting du selv må lave, som privatperson, og hvilke der kræver en uddannet elektriker.

“Jamen det får jeg jo ikke kunder af, når jeg lærer dem at gøre det selv!!!???” tænker du nok. Forkert. Dine potentielle kunder får et stærkt indtryk af dig som person. Dit faglige niveau og du positionerer dig selv som eksperten. Tilmed er du sød, fordi du hjælper uden at forvente at få en masse tilbage. Se dét elsker dine kunder, for de gider ikke at blive solgt til.

De vil hellere købe din ydelser, fordi du på video er sympatisk og hjælpsom. Du kommer jo heller ikke til at lave videoer der på noget som helst tidspunkt vil kunne uddanne kunderne så godt, at de kan løse alle opgaver på egen hånd. Du kan dog klæde dem på til, at de på forhånd har et super godt indtryk af dig, allerede før de henvender sig. For hvem gider selv at lave efterisolering af loftet, når man på videoer kan se at det både er besværligt arbejde og tilmed klør.

Dine kunder er også på YouTube og dine videoer kan blive vist på Google

Prøv at lave en Googlesøgning på “efterisolering af loft”. Du vil snart opdage at Jem & Fix, Handymand og SparEnergi kommer frem på side et med hver en video.

Tror du det er tilfældigt? De ved godt at det er populære søgninger og de hvad hver især en interesse i at få vist en sådan video. Nu var det blot et eksempel. Forestil dig at du både kan få en god placering på Googles side et med både et link til din hjemmeside (blogindlæg) og et link til en video på YouTube.

Og så er der lige den krølle på halen, at Google og YouTube begge er datterselskaber under Alphabet. De to døtre har altså samme mor, og en mor elsker sine børn lige højt.

 

Tip 6 – Opret en virksomhedsprofil på Google

Laver du en søgning på dit lokale autoværksted vil du se at virksomheden mange gange kommer frem med en fremhævet boks med

virksomheden navn

adresse

eventuelle åbningstider

telefonnummer

anmeldelser fra kunder

måske endda også et billedegalleri.

Den slags kan du også få ved at oprette en gratis virksomhedsprofil. Faktisk er det den absolut hurtigste måde at få din virksomhed gjort synlig på Google. Typisk søgende kun se denne boks hvis der specifikt bliver søgt på din virksomheds navn, men der vil du så altså også gerne shine for alvor.

Foruden kontaktoplysningerne er jeg ganske vild med muligheden for at du kan indsamle og vise glade kundeanbefalinger. Det efterlader mulige kunder med et rigtig godt førstehåndsindtryk af dig.

Med billedegalleriet kan du ligeledes vise dit arbejde frem.

Strengt taget behøver du kun at få dig oprettet og forholde dig til sin Google virksomhedsprofil én gang, men jeg vil anbefale dig at du måske kigger på den en gang om måneden. Vigtigt er det dog at du aktivt inviterer folk til at anbefale dit arbejde der, samtidig med at du også besvarer anmeldelserne som kommer. Det er god stil at svare venligt tilbage, når kunder har brugt tid på at anbefale dig til andre på Google. Det i sig selv er med til at andre også får lyst til at anbefale dig. Selvfølgelig forudsat at det du laver ER godt arbejde.

Tip 7 Annoncering på Google, Facebook, Instagram, YouTube og TikTok er et must.

Google Ads (Annoncering på Google)

Google annoncer er en absolut ≫No Brainer≪. Det kræver nemlig tæt på ingen hjerne at forstå at det er en rigtig god idé.

Hvis du selv leder efter noget…. hvor starter du så? Bingo – på Google eller YouTube, som jeg tidligere har nævnt. Sidstnævnte er ikke for alle når det gælder annoncering, men det er Google til gengæld. Sørg for guds skyld – men mest din egen – at den annoncekonto der bliver oprettet til dig på Google, er én du ejer. Det må aldrig være et bureau der ejer den. Du skal i størst muligt omfang sikre dig at du ejer alle kanaler hvor din virksomhed er repræsenteret. Det gælder alt fra hjemmeside til sociale medier, annoncekonti ect.

Jeg vil anbefale dig at gå i gang med Google Ads med hjælp fra en specialist, og det kunne være mig.

Facebook annoncering

Du kan sagtens lave almindelige opslag på diverse medier, men antallet af personer som der dem vil være begrænset. Selv meget store virksomheder, med mange tusinde følgere på Facebook, oplever at få ser det de deler.

Det skyldes at venner og families opslag bliver prioriteret højere, modsat virksomheders opslag. Særligt Facebook og Instagram praktiserer dette. Vi har med to store medier at gøre, som sidder tungt på antallet af hvad der for dig er potentielle kunder.

Den eneste årsag til at Facebook og Instagram er gratis for private at bruge skyldes at virksomheder er parate til at bruge penge på betalt annoncering.

Husk på: Hvis noget er gratis, så er du varen.

Uanset hvad, så er betalt annoncering på Facebook og Instagram penge i langt de fleste tilfælde godt givet ud. De som siger andet er oftest ramt af, at det de deler, eller videoer og billeder benyttet til annonceringen, ikke er nok relevante for målgruppen eller af for dårlig kvalitet.

I stedet for at håbe på at masserne deler, liker og kommenterer (hvilket de sjældent gør automatisk i dag), kan du få dine budskaber længere ud ved at putte annoncekroner i maskinen.

Modsat alle de der tilbudsportaler du kan betale til i dyre domme, og som lover dig guld og grønne skove af privatkunder der ønsker tilbud fra dig, så kan du selv tage ejerskab på mængden af annoncekroner du ønsker at bruge. Hvilke kunder du gerne vil i kontakt med, ud fra en specificeret demografisk profil (alder, køn, bopæl, jobtitler mm.)

Så snart du overlader det til føromtalte portaler, så aner du intet om hvem og hvor mange der ser dig der.

Mit ultimative bedste råd når du begynder på betalt annoncering, er, at du altid altid….aaaaaltid spørger dine kunder om hvor de har fundet dig. Altid.

Millioner af virksomheder, på tværs af brancher og lande, annoncerer på Facebook og Instagram. Der er også gode muligheder for dig.

YouTube annoncering er ikke for alle

Hjemme i sofaen skal du lige finde en eller anden video på YouTube. Du starter din søgning, finder det du leder efter, klikker på videoen du gerne vil se ≫BANG!≪ en videoreklame kører over skærmen. Nu bliver du irriteret, men skal vente de 3-20 sekunder før du kan klikke og få lov til at se din video.

Det er hvad annoncer på YouTube er. Irriterende. I vejen. De efterlader ikke nødvendigvis et godt indtryk og en god følelse i kroppen, for opmærksomheden den fik var på baggrund af irritation.

Nuvel nogle virksomheder har succes med annoncer der, men jeg vil ikke anbefale dig dig at gå i gang med det som det første.

Er dine kunder på YouTube? Yes…men lad dem finde dig via reelle videoer du har lagt op, på din nye fede YouTube kanal, og ikke via annoncerne.

Tip 8 – Få styr på antallet af besøgende på dit website og hvor de kommer fra

Med de mange tips her, og vi er ikke engang færdige, får du snart en masse besøgende på dit håndværker website.

Men hvor mange besøgende har du nu, og hvor mange får du fremover?

Hvor kommer de potentielle kunder fra?

Det kan du få en indikator på ved at spore trafikken. Google Analytics har i mange år været det fortrukne sted at holde styr på den slags. Lige nu (2022) er der en masse juridisk tovtrækkeri på den europæiske og amerikanske scene, når det gælder ≫persondataforordningen≪.

Så længe USA og EU ikke er helt enige om hvordan spillereglerne skal være fremover, så ville jeg kigge andre steder hen. Mig bekendt er et “værktøj” som PiwikPro GDPR Compliant, altså må bruges i overensstemmelse med persondataforordningen.

Med PiwikPro kan du se hvor mange besøgende du har. Både i dag og tilbage i tiden. Ligeledes hvor de kommer fra (i nogen grad). Usikkerheden i målingerne kommer sig af, at bl.a. Apple har gjort det besværligt at spore trafikken fra Applebrugere. Internet Browseren Firefox har også privatlivet som en af deres store kæpheste.

Men uanset hvad, og på trods af usikkerhed, så kan du alligevel få en fornuftigt billede af om dine mange tiltag batter ift. øget trafik og eksponering.

Der er andre steder man også kan se efter antal klik og besøg. Man må aldrig stole blindt på én kanal. Altid sammenhold data. Det kan jeg hjælpe dig med.

Tip 9 – Brug anbefalinger fra gamle kunder til at få nye med

Du har helt sikkert spurgt venner og familie om hvem der er den bedste læge, tøjbutik, frisør, murer osv. i byen. Den tilbagemelding var i høj grad med til at afgøre dit valg.

På samme måde har det stor betydning hvad andre kunder mener om din virksomhed. Selv kunder der ikke kender hinanden imellem.

1 ud af 3 tilfredse adspurgte kunder vil give dig en skriftlig feedback. Resten gider ikke. De har ganske enkelt for travlt med andre ting i deres liv, end at klappe dig på skulderen i alles påhør. Det har ikke noget med dig at gøre. Sådan er livet bare. Vi har travlt.

Når kun en tredjedel gider at bruge tid på det, på trods af at de er glade for det arbejde du har lavet, så vidner det også om at du skal spørge mange kunder.

Så du skal have en plan for hvordan du gør det, og det kan jeg hjælpe dig med.

Det er vigtigt at du har anbefalinger og fem stjerner så mange stedet det nu kan lade sig gøre. En eller anden dag lukker Facebook, Trustpilot, Anmeld Håndværker eller Google ned for der mulighed for stjerner. Derfor skal du gøre det så nemt for dine kunder at dele deres gode oplevelser med andre, samtidig med at du også kan bruge den positive feedback i din markedsføring for håndværkere.

Tip 10 – Lav podcast og påvirk dine kunder mens de laver andre ting

Dine kunder bruger mellem 30 til 60 min i bil frem og tilbage mellem job. De går også i fitness center, eller lufter hunden. I den tid sidder de ikke med telefonen i hånden og surfer rundt. Mange af dem hører enten musik…..eller podcast.

Akkurat som med alt mulig andet er der konkurrence om lytternes gunst, men hvis du laver en podcast ud fra dit håndværkerperspektiv, så tror jeg at du får nogle øjenbryn til at løfte sig og ørerne spidser tid.

Med udgangspunkt i søgeordsanalyser og ofte stillede spørgsmål fra kunder, krydret op med din faglige ekspertviden som håndværker, så skal du til at podcaste.

Gør kunderne klogere på din verden og trygge ved dig.

Lad os tage et eksempel på et podcast afsnit der kunne laves

Hver måned er der ca. 720 søgninger på ≫efterisolering≪ og mange søger også på ≫hvad koster efterisolering af loft≪. Med så mange interesserede i netop denne type af arbejdsopgave, så er det oplagt at lave et podcast afsnit om lige præcis det emne.

Jeg ved at priserne på isolering går op og ned hele tiden, så det er nok svært at komme med andet end dagspriser, men det kan også være fint nok. Hvis du i midten af november 2022, midt i en krig, inflation og højere varmeregninger, kan sige at lige nu koster det ca. x-kroner at efterisolere et loftrum fra 100 mm rockwool til 400 mm, så vil mit bud være at lytterne enten er interesseret i selv at gøre det eller at få hjælp til det.

Så er det store spørgsmål som om det er besværligt? Ja og nej. Det kræver noget teknisk indsigt, og der har jeg. Til gengæld kan du flette din podcast ind så mange forskellige steder i dit samlede marketingmix, at kunderne i alle tilfælde vil synes at det er da virkelig interessant. Du gør nemlig noget der er anderledes. Noget ingen andre, eller meget få gør.

Tip 11 – Lav et nyhedsbrev – fordi du heller ikke gift med din kone på første date

Bare fordi du har en flot hjemmeside er det ikke nok til at dine kunder straks ringer og smider hverken 10.000 kroner, en halv eller hel million efter dig. Det kræver noget mere. Det mere kan du tilbyde ved at have et nyhedsbrev.

Forestil dig at en ny kunde skal have lagt et nyt tag. Kunden ved at det er dyrt, så vedkommende søger efter det på Google. Din side bliver fundet, og du har en flot side der beskriver udskiftning af tag. Det kan også være at du har en video, for det har du jo lært er en god idé.

Det var så førstehåndindtrykket.

Hvor mange dage tror du der går før beslutningen om at bruge hundretusindevis af kroner på et nyt tag bliver truffet? Det går noget tid kan jeg godt love dig.

I den tid vil du gerne være ≫Top of Mind≪ hos din potentielle kunde.

Lad os så sige at du har lavet forskellige typer af tage: Tagpap, tegl, eternit osv. Hvis kunden kan udfylde en formular på din side om udskiftning af tag, og derefter modtage en række mails, over en længere periode, der beskriver lige præcis den type tagopgave som kunden har i tankerne. Hvad tror du det gør?

Du øger din chance for at kunden husker DIG og DIN VIRKSOMHED!

Jeg kan godt afsløre at der ikke er mange andre der gør det her.

Hvis du går i gang med at få lavet et automatisk nyhedsbrev, som hjælper dine fremtidige kunder til at huske dig, og se dig som en dygtig samarbejdspartner, så har du et kæmpe forspring.

Gevinsten ved et nyhedsbrev kan være kæmpestor. Det kan jeg hjælpe dig med. Når du nu også er kommet i gang med online annoncering på Facebook og Instagram, så kan du den vej igennem indsamle kontaktoplysninger (ved hjælp af annoncer) til potentielle kunder. Derefter kan du sende dem materiale på den type opgaver de ønsker at høre mere om.

Tip 12 – Lav en omgang “Spørg håndværkeren om alt” online. Webinar eller Livestreaming

Hvis vi har lært én ting fra landets nedlukning i 2020 med Corona, så er det hvad Webinars og Zoom møder er for noget. Det er din fordel i denne sammenhæng.

Ved hjælp af Facebook annoncering (meta annoncering hedder det i dag) og andre online markedsføring greb, kan du tease et webinar en given dato, og med et emne som er tidsaktuelt. Hvis det er koldt og gassen er dyr, så lav et webinar hvor du går i dybden med tre ting man kan gøre som privatkunde for at afhjælpe problemet. Det kan være tips til efterisolering, udskiftning af termoruder eller hvordan man undersøger om døre og vinduer er tætte.

Trends og tidsaktualitet er altid et godt udgangspunkt.

Når du får tilmeldinger ind via Facebook annoncer, så får du også navn, email og telefonnummer. Med de oplysninger kan du efterfølgende markedsføre nogle af de ydelser som dit webinar omhandlede. Smart ik’!?

 

Tip 13 – Omdel Flyers der hvor du går og arbejder

Hvis du er håndværker der kører ud og løser opgaver hos kunder, så er det her ganske enkelt utrolig simpelt og genialt. En gammel ven, som kører og laver rodfræsning af træstubbe og øvrige træfældningsopgaver gav mig dette tip for mange år siden.

Når han er ude og arbejde et sted ved han at naboerne bemærker ham. Fordi mange er reserverede – særligt dem som ikke er direkte naboer – så spørger folk ikke altid hvem der var forbi.

Naboernes naboer bemærker blot at der er noget i gang, og hvis dem tæt på har fået løst en opgave af et firma, så er firmaet nok også godt nok til dem.

Derfor deler han flyers ud hvorpå der står hvad han kan løse af opgaver. Det får han faktisk en del arbejde på.

Vi er ved vejs ende. Det er stærkt at du har holdt ud så længe. Alt i alt udgør dette indlæg 5.492 ord. Jeg har brugt et par dages arbejde på at skrive det, så jeg håber at du enten får lyst til en snak med mig eller blot dele linket med dit netværk.

Du skal være hjertelig velkommen til at række ud.