Facebook annoncering - find dine drømmekunder
i 2020 brugte 68% af befolkningen sociale medier én eller flere gange om dagens. Facebook er stadig et af de mest brugte medier, og dine kunder er garanteret også at finde der. Facebook annoncering er en effektiv måde at nå dine drømmekunder. Med Facebook annoncering kan du målrette din annonce til en specifik målgruppe, så du er sikker på at nå dem, der er interesserede i dit produkt eller din service. Facebook annoncering er også en billig måde at annoncere på, så det er en god idé at overveje den kanal med betalt annoncering.
Er det nemt at komme i gang med Facebook annoncering?
Ja – og jeg hjælper dig med det. Det er heldigvis nemt at komme i gang med facebook annoncering. Jeg opretter en annoncekonto, vælge en budgetplan og derefter finder vi sammen ud af hvilken type annoncer du bør få lavet. Vi kan både arbejde med tekstannoncer, billedeannoncer og videoannoncer. Alt sammen med det formål at skaffe kunder til dig.,
Få større rækkevide med Facebook annoncer end hvis du blot laver “almindelige opslag”.
Som virksomhed, med en til virksomheden oprettet Facebookside, vil du opdage at du på trods af mange Likes og følgere ikke når ret langt ud. Facebook ved godt at det er en virksomhed du har, og derfor begrænser de din rækkevidde. Det kan godt være at du har en gratis profil der, men tro ikke at Facebook er et gratis sted. At det er gratis at have en profil skyldes at Facebook får massivt med omsætning fra virksomheder der netop annoncerer for egne ydelser eller produkter mod andre potentielle kunder. Så det er virksomhederne på Facebook der betaler for at bl.a. private kan have en profil og dele sjove kattevideoer, billeder fra fødselsdagen eller en smuk solnedgang. Sådan er gamet – hvad end du kan lide det eller ej.
Hvis du vil have succes med din Facebookside, og nå ud til mange potentielle kunder, så er du nødt til at annoncere. Det er den eneste måde hvorpå Facebook sikrer sig at du når ud til flest mulige. Og det er jo netop det du som virksomhed ønsker.
Hvordan kan jeg målrette mine Facebook annoncer?
Se det er heldigvis noget jeg kan hjælpe dig med, for det er ikke nok at lave en annonce eller to. Du skal have styr på hvem du vil ramme med din annoncer. Facebook giver dig rigtig gode muligheder for at målrettet annoncerne. Du kan vælge at ramme dem ud fra deres alder, køn, interesser, job, uddannelse, bopæl osv. På den måde kan du være sikker på at dine annoncer kun vises for de mennesker der har interesse i det du sælger – produkter såvel som ydelser.
Herunder giver jeg dig nogle gode råd med på vejen.
14 tips til effektive facebook annoncer
- Et billeder siger mere end tusinde ord. Et godt billede er fantastisk blikfang, og kan enten være sjovt, informerende, overraskende, sælgende osv. Vigtigst af alt skal indhold testes af, for at se hvad der konverterer potentielle kunder til betalende kunder. Billeder og tekster skal dog altid understøtte hinanden.
- Videoer tager ganske vidst længere tid at producere end billeder. En af de vigtigste erfaringer jeg har gjort mig i de mange år jeg har arbejdet med online marketing er, at kvalitet ikke er afgørende. Du bliver overrasket når jeg fortæller dig at en god blanding af “høj polerede” videoer til tider konverterer dårligere end videoer der er optaget med mobiltelefon. Når det så er sagt, så er det også vigtigt at tilføje at det godt mix af begge dele er at foretrække.
- Lav en håndfuld fængende overskrifter. Noget der fanger folks opmærksomhed og gør dem nysgerrige på hvad din annonce handler om. Overskrifter er typisk noget af det som mange glemmer at teste. Man skal ikke bare vælge en enkelt. Faktisk kan man få Facebook til at teste forskellige overskrifter for dig, for at finde ud af hvad der virker bedst.
- Korte eller lange annoncetekster? Nogle vil hævde at dine annoncetekster skal være korte. Det er en sandhed med modifikationer…..fordi: det afhænger af konteksten. Jeg har set eksempler på annoncer der konvertere rigtig godt med korte beskrivelser, mens andre konverterede ved at det nærmest var en lille novelle.
- Brug en call-to-action. En call-to-action er en kort tekst der opfordrer folk til at tage en bestemt handling. F.eks. “Klik her for at læse mere” eller “Køb nu”. Der er ikke noget værre end en annonce hvor målgruppen kan blive i tvivl om hvad det er man vil have til dem. Vær klar i mæglet.
- Test, test og test igen. Det er utroligt vigtigt at teste sine annoncer for at se hvad der virker og hvad der ikke virker. Det er nemmere at teste noget online, end det er i virkeligheden. Så test alt hvad du kan.
- Brug en tracking-pixel. En tracking-pixel er en lille kode der kan installeres på din hjemmeside. Når folk klikker på din annonce og kommer ind på din hjemmeside, bliver de “mærket” med koden. På den måde kan du se hvor mange der kommer ind på din hjemmeside fra din annonce, og hvor lang tid de bliver på siden. Dette er guld værdi information, da det kan vise dig hvor effektiv din annonce er.
- Har du lavet et godt opslag på din facebookside og som dine følgere syntes var fedt, kommenterede, likede osv? Konverter den til en annonce og målret den mod et givent segment. På den måde kan du for få penge få flere mennesker til at se din annonce. Boost-funktionen skal du helst holde dig fra.
- Se hvordan folk reagerer på dine annoncer og opslag. Hold øje med hvor mange der klikker på dem, hvor mange der kommenterer og hvor mange der deler den. De erfaringer du gør dig der kan du tage med dig videre i dine næste annoncer….som jeg selvfølgelig hjælper dig med.
- Justér din annonce. Hvis du ikke får de ønskede resultater, kan det være nødvendigt at justere din annonce. Det er umuligt at lave “vinder annoncer” og “vinder opslag” hele tiden. Nogle gange laver man en skævert, men se det som en erfaring ud i hvad der virker og hvad der ikke gør. Jeg hjælper dig meget gerne.
- Hold øje med dine konkurrenter. Det er altid en god idé at holde øje med hvad dine konkurrenter gør. De kan være din bedste læremester. Se hvad de gør godt, og hvad der ikke virker så godt. På den måde kan du lære af deres fejl, og undgå at begå de samme.
- Husk at gøre dine annoncer unikke. Lav annoncer der skiller sig ud fra mængden, og sørg for ikke at kopiere andres budskabet. Hellere være en original end en dårlig kopi. Amen to that! Hvad dine konkurrenter gør kan tjene som inspiration. Husk det. Inspiration.
- Vær kreativ. Tænk ud af boksen og vær kreativ med din annoncer. Heldigvis er jeg ret kreativ, så det bliver ikke ideer vi kommer til at mangle.
- Lad os lave en plan sammen. Facebook annoncering er noget du hele tiden bør have kørende og kan være et solidt element i dit samlede marketingmix. Jeg hjælper dig med at lave en plan, så vi hele tiden skaffer nye kunder til din virksomhed.
Hvordan fungerer facebook annoncering?
Facebook annoncering er en effektiv måde at nå ud til dine drømmekunder. Du kan målrette annoncerne til en specifik målgruppe, så du er sikker på at få fat i de mennesker, der er interesserede i det, du tilbyder.
Det er nemt at komme i gang med facebook annoncering. Du skal bare oprette en annoncekonto, vælge en budgetplan og derefter vælge, hvilken type annonce du ønsker at lave. Du kan vælge mellem tekstannoncer, billedeannoncer og videoannoncer.
Når du har oprettet din annonce, kan du målrette den til en specifik målgruppe. Du kan vælge at målrette annoncen til folk, der bor i en bestemt by, folk, der har en bestemt alder eller folk, der har en bestemt interesse
Hvad koster Facebook annoncering?
Foruden min arbejdstid skal du også afsætte penge til et annoncebudget. Jeg arbejder meget transparent, så selve facebook annoncekontoen er noget du ejer. Du kan derfor hele tiden følge med i forbruget, både ift. mig men også hvad du bruger på selve annoncerne. Det eneste jeg vil sætte et minimum på er det beløb du vil bruge på selve annoncerne. Min erfaring siger mig at du helst skal have 5.000 kroner ex. moms at gøre godt med. Det skyldes ganske enkelt at Facebook er nødt til at køre annoncer i et givent omfang for at kunne vurdere effektiviteten af målgruppen, pris pr. resultat osv. Bruger du færre penge end det kan det være vanskeligt for Facebook at komme frem til nogen resultater, ligesom det også bliver svært for dig at nå din målgruppe.
Er det billigere at lave facebook annoncering end bannerannoncer på andres websites eller avisannoncer?
JA! JA! og JA! – Det er ved at være mange år siden at den slags kunne betale sig. Af samme årsag lukker og slukker mange aviser. Når man annoncerer offline, som en avis jo er, eller via bannere på andres websites, så har du ikke kontrol over rækkevidden. Du kan heller ikke effektiviteten af annoncerne. Med andre ord: Er der nogen der ringer og vil sælge dig bannerpladser eller avisannoncer, så sig pænt “nej tak”. Betalt annoncering på Facebook er en laaaaangt billigere måde at nå de samme kunder – og langt flere endda