Kundeservice på Autopilot » Sådan gør du! [Webshop]

Kundeservice på autopilot - webshop

Kundeservice er en af mine helt store forcer. I mere end 17 år har jeg handlet med flere tusinde kunder, tilmed i en af de sværeste brancher overhovedet - byggeriet. Samtidig med den offline én-til-én handel og kundekontakt, har jeg kørt online webshop, med salg af grej til friluftsliv. To vidt forskellige brancher og hvor kunderne over en bred kam, heller ikke minder om hinanden.
At købe og sælge en vare kan være simpelt, men hvorfor nøjes. I denne guide vil jeg vise dig hvordan du tilføjer merværdi til dine kunder - uden at det koster dig en krig.

Zapier er et vidunder-tool der giver dig tilfredse kunder

Jeg plejer at sammenligne zapier med en stor værktøjskasse, fyldt op med lækkert og godt grej.
Der er ikke grænser for hvad det tool snart kan og når det gælder kundeservice har zapier et kæmpe fortrin: Du kan automatisere ALT!

Kerneydelser og periferiydelser forbundet med salg

Case: Du har en webshop hvorfra du bl.a. sælger hårvoks. Det er du god til, for du formår også at levere den hurtigt og til en skarp pris.
Det vi taler om her er dine kerneydelser og det kan alle andre også. Sorry Bro, men du er ikke speciel.

Men hvad nu hvis at det var muligt at "pakke hårvoksen ind" i en masse ekstra service? Ydelser der for dig er gratis men som for kunden er værdiskabende. I tilfældet med voksen, så kunne god kundeservice være at du

  • Sender kunden en mail med »10 Tips til en federe frisure«
  • Guide: Sådan undgår du fedtet hovedpude med din nye hårdvoks
  • Eller.....øger din omsætning ved at tilbyde krydssalg med relaterede produkter til hårvoksen.

I forhold til lovgivningen er der to ting du skal have styr på

Din kundes mailadresse giver det dig ikke automatisk ret til at sende alle former for besked.
Du må eksempelvis gerne sende:

  • Mails der indeholder generel information, råd og vejledning vedr. det købte produkt. Det kaldes »servicehenvendelse«

Men du må ikke uden forudgående tilladelse og accept fra din kunde sende:

  • Tilbud og markedsføring, med henblik på salg

Det eneste du lige skal sørge for er, at få tilladelse fra din kunde. Ved checkout skal kunden have tydelig mulighed for at til -eller fravælge alle former for kommercielle e-mails fra dig. Er den del ikke på plads, kan du risikere bøder i en størrelsesorden der nemt lukker din virksomhed.

Men hvordan gør man så rent teknisk med Zapier?

Jeg har en lang rækker produkter, hvor jeg synes at kunden fortjener en håndfuld gode råd med på vejen. Det er tips, tricks og hacks som ikke nævnes i instruktionsvejledningen, eller på anden måde findes i skrevene manualer. Nyttig viden fra mig og direkte til kunden, og det eneste der er i fokus der er ekstraordinær kundeservice.

Shopsystemet der bruges som eksempel her er Shopify. Du kan helt sikkert også lave denne opsætning med dit eget CMS.

1# Reglen jeg definerer ser således ud: En ny ordre tikker ind og næste steps aktiveres først når ordren er "SHIPPED" - min erfaring er at der helst ikke skal opsættes flere lag af regler, end hvad der er strengt nødvendigt.

2# Det næste der sker er at jeg smider et filter på med »Only continue if« som regel. Her tager jeg udgangspunkt i at det skal være Titel der afgører hvornår at mailen må sendes afsted. Opfylder ordren ikke dette, ja så går Zapier altså ikke videre til næste step.

3# Næste step er Gmail, der bruges som klient for min automatiserede kundeservice e-mail. Afsenderen er en no-reply mailadresse, og kunden opfordres til i bunden at svare retur på den egentlig kundeservice mail, eller ringe, såfremt der er noget der er vigtigt. Det fjerner de fleste ellers hyggelige (men dog tidskrævende) takkemails fra min support-indbakke.

Som du kan se så står der "nyttig info vedr. din "og-her-kommer-produktets-navn-så ". Samme sker nede i selve mailen ved hjælp af Step 1 Line Items Name funktionen. På samme måde indsættes kundens navn lige efter "Hej". Du skal bare kunne et minimum af lidt html, så er du flyvende med automatiseret kundeservice!

kundeservice på autopilot

Og her er resultatet så, af et stykke arbejde du har gjort én gang! ;)

Ligeledes på supporten har jeg modtaget mange tilfredse mails fra kunder

Passioneret e-købmand med stor interesse for: Iværksætteri, online marketing og business development. Siden 2012 har jeg været i gang med forskellige projekter, hvoraf survivalstore.dk aps i dag er min primære indtægtskilde. Mit formål med bloggen er, at jeg forhåbentlig kan inspirere dig, så du blive endnu bedre til dit eget online eventyr. Du kan altid skyde mig en mail på hej [at] bjarkepetersen.dk
Scroll to top

Ved fortsat at benytte webstedet, accepterer du brugen af ​​cookies. Mere information

Cookieindstillinger på denne hjemmeside er indstillet til at "tillade cookies" for at give dig den bedste søgeoplevelse muligt. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted uden at ændre dine cookie -indstillinger , eller du klikker på " Accepter " nedenfor, så giver du samtykke til dette.

Luk