Iværksætteri & fightermentalitet » Du må aldrig give op

Iværksætteri og fightermentalitet

Iværksætteri: Det er ingen hemmelighed at jeg har været ved at give op mange gange

At sige »ja tak« til et liv med iværksætteri, er ofte forbundet med lange dage, dårlig økonomi og kronisk elendig nattesøvn. Den slags præmisser er mere reglen end undtagelsen. Sådan er det bare med “det frie iværksætterliv”.

Og tro mig på mit ord – jeg kender alt til svære beslutninger og dårlig økonomi.

if you’re not dreaming big for yourself – who’s doing it for you?

Virksomheden – Missionen – Målet

Da jeg startede min virksomhed var det med cirka 5.000 kroner på lommen. Set i bakspejlet så svarer det lidt til historien om brumbassen der ikke burde kunne flyve. Jeg var dog fast besluttet på én ting; det her skulle blive en succes.

Min daværende situation med job og generelt med den branche jeg havde arbejdet i de seneste mange år, var ganske uholdbar. Glæden ved at stå op og gå på arbejde var totalt væk og fuldstændig erstattet af en følelse af mistrivsel. En følelse der på ingen måde er var rar, men samtidig var det noget jeg kunne ændre på.

At få foden under eget bord og tjene min egen løn, blev pludseligt et stort ønske.

 

Jeg vidste meget lidt om iværksætteri og det at drive virksomhed

Mit udgangspunkt var tæt på det absolutte nulpunkt. Jeg havde ikke en kinamands viden om hverken det at starte, drifte og vækste en virksomhed. Ej heller online-marketing eller det at opbygge en webshop med diverse teknikaliteter…

Det vidste jeg INTET om!

Salg & Service havde jeg til gengæld meget godt styr på.

Med andre ord var det et skillset jeg skulle tillære mig og en opgave jeg måtte vokse med. Det eneste jeg var 100% sikker på, var at jeg følte mig parat, top motiveret og fuldstændig ustoppelig…uanset hvad andre sagde og mente om det.

Jeg har lært at hvis der er noget man inderligt drømmer om, så må man arbejde hårdt for at opnå det. Intet er gratis og man får ikke noget forærende. Det samme gjaldt den frihed jeg så brændende kunne tænke mig.

 

Som iværksætter er hjælp til selvhjælp oftest vejen frem

Den allerførste gang jeg skulle online med en virksomhed var i en hel anden sammenhæng. Jeg havde brug for at blive synlig på nettet, så jeg oprettede en profil på det engang hotte iværksætterforum Amino.dk for at få hjælp. Jeg rendte ind i en fyr der kunne hjælpe mig og han gjorde det helt rigtige.

Bistanden fra ham bestod nemlig ikke i at han skulle lave mit website til min første virksomhed. Han ville i stedet besvare mine mange begynder spørgsmål og yde teknisk assistance. Det fik jeg snart brug for. Det var den bedste start og hjælp jeg kunne ønske mig. Han åbnede virkelig en verden for mine øjne.

Fordelen ved at gøre alting selv i starten, er at du får en kæmpe forståelse for de grundlæggende principper i det at starte, vækste og drifte en virksomhed.

Så her får du lige en håndfuld råd, direkte fra hoften….

 

Vær ikke bange for at dele din idé – Iværksætteri er ikke det vilde vesten

…medmindre at du mener at du har genopfundet hjulet eller den dybe tallerken. Husk at det er 1% idé og 99% en masse andre ting som feks.

  • Vær konsistent og udholdende.
    Du bliver ikke rig over en nat, så bare glem det. Tålmodighed er et ord bygget op af to andre: at “Tåle” og at være “Modig”.
  • Indvirkning over tid – glem Quick Fix for det findes ikke. Tillid opbygges over tid og dine kunder køber ikke straks de hører om dig eller din lille business.
    Det eneste de bekymrer sig om er dem selv.
  • 99% af dem du deler din idé med har ikke groet halvt så store boller som dine. Der er altid en risiko forbundet med at drive virksomhed. Du vinker også farvel til retten som dagpengemodtager og det er du da cool med, Right!?

0% Luck – 100% Hustle

 

IRL Konferencer og On/Offline netværksgrupper er guld værd

Du skal altid være »den dummeste i lokalet«. På den måde sikrer du at din indlæringskurve har en konstant stigning. Uanset hvilke branche du er i, så bilder jeg mig ind at der findes fora og konferencer for netop dit felt. Steder hvor dygtige folk “stiller sig op”, enten mod betaling eller gratis, og øser ud af deres viden.

Dem kan du lære meget af!

Det er i hvert fald tilfældet med mit univers, hvor jeg sælger varer online og i stor stil gør brug af marketing. Ligeledes er det en rigtig god ide at kigge sig om efter ligesindede. Med iværksætteri kan du ofte have glæde af at ventilere din udfordringer og måske endda få hjælp samt inspiration til nye ideer. Personligt har jeg gode erfaringer med det.

Jeg har lært meget af at omgive mig med de rigtige mennesker og ved nu hvor jeg skal ringe hen, hvis -og såfremt at lokummet brænder. Det er yderst værdifuldt og med tiden bliver du selv »the-go-to-guy« når andre har brug for råd eller hjælp.

Erkend at du er Underdog – vær ydmyg og taknemmelig i din tilgang til hjælpsomme eksperter.

Flere gang om måneden ringer, chatter eller skyper jeg med andre e-købmænd. Mange af dem jeg taler med at både nationale såvel som Internationale. Specielt det sidste er en god idé. Lad os antage at du på nuværende tidspunkt kun agerer på det danske marked – men hvad om 1,2 eller 3 år fra nu? Din svenske ven kan pludselig blive et gyldent bekendtskab.

Så snart du selv bliver i stand til at hjælpe andre, så gør det.

 

Lær af dine udfordringer for fejl begår du ikke

A wise man once said; Fejl er først noget du begår, hvis du gentager dem. Ellers er det værdifulde erfaringer du gør dig.

Det kan i høj grad siges om det at drive virksomhed. Med iværksætteri kan det til tider godt føles som om at vejen er brolagt med udfordringer. Kan du ikke håndtere det, bør du se dig om efter en 8-16 job.

Problemer er hvad du ser når du fjerner fokus fra målet

Købmandskab og marketing er dine to vigtigste grundpiller i iværksætteri

At købe en vare ind til den rette pris og efterfølgende prissætte den korrekt er i sig selv en kunst. Du skal tjene nok til at kunne dække alle de udgifter du har forbundet med salget og stadig være konkurrencedygtig. Det er vigtigt at regne på hvad det enkelte salg koster dig. Hvordan ser regnestykket ud når alt er inklusiv; fragt, lagerleje, løn, strøm, markedsføring, it-systemer osv. Jeg kunne blive ved.

Personligt startede jeg med at prissætte mine varer [for] lavt og finansierede mit salg med min normale løn. Det blev vigtige lærepenge. Når virksomheden skal trække ens egen løn, så dur det ikke at dine varer sælges for billigt.

Fordelen var at jeg ret hurtigt fik nogle kunder igennem, fordi de alene handlede pga. af prisen. Jeg tjente på salget men langt fra nok. Når du har været i gang et stykke tid kan det være okay at smide penge efter den første ordre, hvis du altså har styr på at fastholde dine kunder. Best case så køber de hos dig igen og igen og….

Sælger du proteinpulver, og ved du med sikkerhed at din kunde skal bruge noget igen om en måned, så kan det godt svare sig.

LTV er noget du BIG TIME skal bekymre dig om, og det kan du faktisk overføres til stort set alle brancher. LTV står for Life Time Value og på dansk; livstidsværdi. Andre forkorter det med CLV (Customer Lifetime Value)
Hvor mange penge kan du tjene på dine kunder i snit og hvad tjener du i snit på dem.

Det næste er marketing. (CAC) eller Customer Acquisition Cost er et vigtigt begreb i forlængelse af LTV. Kort forklaret så er det den direkte forbindelse mellem købmandsskab og marketing. Igen…hvad koster det dig at sælge en varer til en kunde og hvad tjener du?

Hvis CAC er mindre end LTV, så har du fat i den lang ende – se visualisering her

…Det lader jeg så være anslaget for det næste punkt, nemlig:

Her er mine erfaringer med marketingbureauer

Adwords

  • Bureauer er dyre men gode – har du råd til det?
  • Kan bureauet måske hjælpe dig med undervisning, så du selv kan komme i gang – det kunne de i mit tilfælde.

Hvad jeg gjorde var at jeg købte nogle undervisningstimer. De ca. 3.100 kroner er nogle af de bedste der til dato er brugt i virksomhedens historie.

Facebook

  • Samme som før. Konsulenttimer koster kassen og du skal være sikker på at du får dine penge adskillige gange igen. Lær følgende to begreber: ROAS og ROI.
  • Du bør virkelig overveje om Facebook marketing er noget du selv bør få styr på, eller om du skal have et bureau til arbejdet. Facebook er så stor en salgskanal at din online tilstedeværelse og salg kan eksplodere.
    Hvis du altså gør det rigtigt.

Uden at ville gå i detaljer med beløbene, så kan jeg sige at mit daglige Spend på Facebook er væsentlig større end Google. Hvis jeg skulle betale et bureau for den aktivitet, så gik alle mine penge til det. That ain’t gonna happen!

Alle er på Facebook inklusive dine kunder. Du går glip af et stort potentiale hvis du ikke er på fjæsen. Men please…undlad nu at lave en half assed løsning. Når du først opretter din spritnye Business Account, så vil jeg se dig gøre mig stolt.

E-mail marketing

I 2017 blev det nye hippe ord »POW!.. POW!.. POW!.. E-mail maaarketiiiiiiiiiiing
Det rene Klondike og en guldåre bestående af subscribers i overflod var det nye sort. Jeg hoppede med på vognen og det dejligede ved det er, at det ligner passiv indkomst…tror man!

Nuvel, du kan gøre det lige så stort eller lige så småt du vil.

E-mail marketing er utrolig skalerbart og klart noget jeg vil anbefale dig. Hvis du har tiden til at lave noget lækkert, besøgende nok ELLER har gang i Facebook marketing (hint: Lead Ads) så er e-mail marketing the shit!

Lav et automation-flows der er lige så lange som den kinesiske mur, velskrevet og relevant. Så skal du se stakaterne vælte ind på din konto.

Fælles for alt hvad der har med online marketing at gøre er:

…at du kan lære det selv, og hvis du har tiden til det. Der findes så mange blogs, guides, e-bøger, online forløb ect. at jeg kunne blive ved. Lær det selv eller betal dig fra dig – ELLER, lav en kombi.
Går du i stå med dit marketing, så kan det være en glimrende ide at alliere sig med et bureau for en periode. Det har jeg selv gjort af flere omgange.

Pssssst!

Mine mange første salg lavede jeg sgu da på Den Blå Avis. Jeg oprettede en annonce – kunden ringede – spurgte om afslag [det er jo brugt ik!?] jeg sagde “nej – jeg er virksomhed og tester platformen af. Køb hos mig og få 2 års reklamationsret og så hjælper du en stakkels iværksætter
Resultatet blev en masse glade kunder, der kom hjem til mig på hverdagsaftener, drak kaffe og gik derfra med en god oplevelse.

Det virkede suuuuuper godt!

 

Iværksætteri er lig med svære beslutninger – og det er hver dag

Som om den stejle indlæringskurve, der får alpe d’huez til at ligne et lille sandslot ikke var nok, så skal du dælme også forholde dig til andre svære ting.

Engang skulle jeg bare beslutte mig for hvor tit jeg ville tage i biografen, hvilken film jeg skulle se og om det skulle være den ene eller den anden restaurant før eller efter filmen. Those were the days…

I en start-up skal man konstant tænke sig f***ing godt om og være klar på at foretage svære beslutningen. Du er som en kampsoldat – hele tiden beredt og »on the move«. Når du sover, spiser, skider eller står i badet, så tænker du på din virksomhed. Selektiv hukommelse bliver resultatet af din krops og hjernes allokering af ressourcer. Du husker hvad din virksomhed mener er vigtigt for den og ikke omvendt.

Men som den kampsoldat du er, så skal der også bygges et fort. Derfor må du samtidig med at du kæmper også agere byggemand bob. Hver en sten skal placeres nøje og fejl er ikke en mulighed. En sådan kan nemlig bogstavelig talt koste dig alt.

 

Og det kan (tit) blive ubehageligt

Det ubetinget værste jeg ved, er når jeg skal involvere andre, for så at være nødsaget til at afvikle dem igen. Det er aldrig rart. Når du bliver Pro-Alting vil du opdage at et ord som vennetjeneste erstattes med arbejdsopgaver. 

Folk gider nemlig sjældent at hjælpe dig ret meget før det begynder at koste penge

Du og andre kan indledningsvis have de bedste intentioner, og I forsikrer hinanden om at I får et kickass samarbejde.

Det behøver bare ikke at gå sådan.

Med tiden er det sket nogle gange at jeg har været nødsaget til at opsige samarbejder. Opstarten kan være fin, men hvis din samarbejdspartner begynder at tage din penge for givet – måned efter måned, så begynder der at gå skår i glæden.

Mit bedste råd er at være ærlig omkring din problematik. Giv chancer, men ikke for mange. Bring dig selv i spil og fortæl hvad det gør ved dig, mere end hvor gal du bliver. Ingen gider høre på en aggressor. Hvis du skal lukke en dør, så gør det stille og uden at brænde broer.

 

To år med iværksætteri giver nemt 4,8 års erfaring på CV’et

Som lønslave er det helt almindeligt at du ud af årets i alt 52 uger går på arbejde de 46 af dem. Gang det tal med 37 timer og du ender med noget der ligner 1.702 timer.

Som selvstændig har jeg i lange perioder [vi taler måneder og atter måneder] arbejdet +80 timer ugentligt. Jeg var nødsaget til at have normalt arbejde samtidig med at jeg startede virksomhed. Ferie holdte jeg ikke noget af.

Arbejde + træning + søvn = min virkelighed i næsten to år……det er hårdt kan jeg hilse og sige!

 

De to første år kræver ekstremt meget af dig – det er min personlige erfaring

Når du starter din virksomhed er du og den meget sårbar. Måske har du bundet en masse penge i den allerede fra dag ét, eller også har du valgt at kapitalisere løbende imens du vækster.

Sidstnævnte er den løsning jeg personligt hælder mest til. Går du med den model, så vokser du med virksomhed og opgaven. Hvis du ikke tidligere har startet noget op eller har flirtet med iværksætteri, så vil jeg klart anbefale dig den fremgangsmåde.
I forhold til sårbarhed er Livscyklusmodellen ganske interessant læsning.

Hvor risikovillig er du og hvor meget tør du miste?

I Dokumentaren om Lars Larsen fortæller han om unge iværksættere der spørger ham til råds ift. det at skaffe penge. De kan ikke forstå at det er svært at låne penge i banken og at få andre med på deres idé.

Essensen af hans råd var nogenlunde følgende, og jeg er fuldstændig enig;

Sælg alt hvad du ejer og har. Dit tv, din motorcykel, playstation og hvad der ellers er af værdi i dit hjem. Vis at du er villig til at risikere alt. Det er noget man kan have respekt for.

Så det gjorde jeg. Solgte alt og købte mig følgende:

En brugt Thinkpad X220 af en ældre herre i Allerød. Pensioneret IT chef så hut jeg visker.
En brugt med god HÅG kontorstol af en læge i Arnakke. Den vidste jeg bogstaveligt ville komme til at »eje min røv« det næste lange stykke tid!
Et brugt Conset hæve/sænke stel af en grafiker fra Køge og en billig bordplade i Bauhaus.

Det var MIT setup.

Tredje gang var lykkens gang for mig – Derfor bør du fighte for og ikke opgive drømmen om iværksætteri

Enten er du gjort af det stof der holder dig i gang som iværksætter eller også er du ikke. Survivalstore.dk var mit tredje forsøg med iværksætteri, og for første gang den virksomhed hvorfra jeg kan aflønne mig selv… sådan rigtigt.

Jeg har gjort mange tilløb til iværksætteri, og i dag oplever jeg at mine tidligere erfaringer i den grad kommer mig til gode.

Det har gjort mig stærkere både professionelt og som person.

Det er sket mere end to gange at jeg har sat mig ned, og virkelig overvejet om jeg skulle lukke og slukke.
Men det er noget stædighed i mig der gør at det ikke sker. Den ønsker jeg for alt i verden at du også har, og med den i hånden går ud og skaber din egen succes.

 

TAK FOR DIN TÅLMODIGHED

High fucking five for at du udholdte mine lange smøre her.
Dernæst vil jeg rigtig gerne sige tusind tak til alle de mennesker som har hjulpet mig på vej, og som stadig gør det.
Jeres støtte er uvurderlig.
Af hjertet tak.

Skulle du få lyst, er du mere end velkommen til at sende mig en hilsen på hej [at] bjarkepetersen.dk

Psss….! Hvis du gerne vil gratis i gang med at lære om online marketing, growth og andre sjove ting, så tag et kig her:

På engelsk – https://www.nerdmarketing.com/ – Drew Sanocki er en Online Wizzard og du bør give hans podcast et skud.

På dansk – Marketing Brief på Itunes og website

Når det gælder motivation kan jeg varmt anbefale amerikaneren Gary Vaynerchuk. Han skal dog tages i små doser, men på dage hvor du trænger til et hårdt los, så er han god.

Hvis du vil være den bedste, må du træne med de bedste. Fodboldspillere træner også inden kamp. Det samme gælder med din virksomhed. Når du sælger til dine kunder spiller du kamp. Husk din træning for ellers vinder du ikke!

Dette blogpost er blot mine erfaringer med det at starte en virksomhed og vokse med den over en to-årig periode. Måske er din virksomhed et helt andet sted – måske ikke.

 

Avatar
Passioneret e-købmand med stor interesse for: Iværksætteri, online marketing og business development. Siden 2012 har jeg været i gang med forskellige projekter, hvoraf survivalstore.dk aps i dag er min primære indtægtskilde. Mit formål med bloggen er, at jeg forhåbentlig kan inspirere dig, så du blive endnu bedre til dit eget online eventyr. Du kan altid skyde mig en mail på hej [at] bjarkepetersen.dk
Scroll to top

Ved fortsat at benytte webstedet, accepterer du brugen af ​​cookies. Mere information

Cookieindstillinger på denne hjemmeside er indstillet til at "tillade cookies" for at give dig den bedste søgeoplevelse muligt. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted uden at ændre dine cookie -indstillinger , eller du klikker på " Accepter " nedenfor, så giver du samtykke til dette.

Luk