Hvad ville du tænke hvis jeg nu fortæller dig, at du med e-mail marketing kan booste dit online salg med et tocifret procenttal!?
Det tænkte jeg nok – det får de fleste til at spærre øjnene op og rykke helt frem i sædet, for så effektiv kan en [eller tre] mail(s) nemlig være.
Sådan kommer du i gang med e-mail marketing
Det er bestemt ikke raketvidenskab at tjene (mange) penge med elektronisk post, hvis bare du ved hvordan.
Helt grundlæggende kan du starte med et velkomst flow der består af bare tre e-mails.
Sådan skaffer du leads til e-mail marketing
Når du sælger varer online kan du passende få leads ind på tre lette måder.
- Du udlodder en præmie. Dit lead deltager ved tilmelding af nyhedsbrevet.
- Eller…Leadet tilbydes en rabatkode der giver x-kroner rabat ved første ordre og x-kroner. Her bør du tænke i procent. Har du eksempelvis råd til at give 10% rabat på den første ordre?
- Du kan også tilbyde at din betalende kunde får mulighed for, altså når kunden skal til at betale for sin ordre, at tilmelde sig dit nyhedsbrev ved check-out.
Men hvordan får du så flest, bedst eller nemmest leads til e-mail marketing?
Konkurrencer = mange e-mails
Konkurrencer er en »sikker vinder«….hver gang!
I hvert fald når det gælder mængden af leads. Det kan du have brug for når det gælder branding.
Det kunne f.eks. være til at skabe awareness omkring et specifikt produkt eller ydelse. Her spiller mængden af leads ind.
Men køber konkurrencedeltagere så?
Ikke nødvendigvis – men det kan også være at de gør!
Rabatkoder – HOT HOT HOT!
Her er du straks mere sikker på at få købestærke leads ind når det gælder rabatkoder.
Dem der signer op til dit nyhedsbrev gør det fordi de vil og har intention om at KØBE, og det er dælme vigtigt.
Kunden der lige har lagt ordren – stadig en varm kartoffel
Der er rigtig mange betalende kunder der gerne vil modtage dit nyhedsbrev. Især når de lige har købt af dig.
Det kræver dog at du som minimum du giver dem et incitament, og det skal være bedre end “tilmeld dig vores nyhedsbrev”.
Skriv i stedet noget med at de bedste tilbud, guides, kundeklub eller whatever kun findes på nyhedsbrevet.
Det er meningen at du skal gøre e-mail marketing til noget mere sexet, end bare det at tilmelde sig noget udefinerbart.
Til e-mail marketing er det her dine tre bedste skud i bøssen
- Første e-mail er dit første og største »one-shot-one-kill«, når det gælder e-mail marketing.
Her siger du “Pænt Goddaw” til kunden, og tilbyder en rabatkode.
Du vil opleve at denne mail vil stå for størstedelen af al dit kommende salg.
Jeg loooover dig at hvis du gør det her rigtigt, så vil du tilbyde mig kys, kram, offergaver og et årskort til tivoli når du ser mig….for den mail bliver en røvsparker af dimmensioner.
Den skal sendes prompte så snart at leadet har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
Sæt tidsfrist på og lad rabatkoden udløbe om x timer. - Anden mail er den der skal skaffe dig benz til din nyindkøbte sportsvogn.
Okay overdrivelse fremmer forståelsen.
Til trods for stor interesse idet at leadet tilmeldte sig, så sker det ikke så sjældent at glemsomheden afbrød købet.
Det du gør er at du sender en venlig reminder om, at rabatkoden udløber om få timer. - Tredje mail giver dig råd til vaskekortet med 4Æver guldvask.
Hvis dit lead ikke reagerer på første eller anden mail, så er der en god chance for at vedkommende heller ikke gør det på den tredje.
Alligevel ser jeg gang på gang at dette 1, 2, 3 setup genererer rigtig mange penge.
Det sidste du lige skal vide om kvaliteten af dine fine nye leads er, at du SKAL segmentere dem.
Et hav af scenarier kan bevirke at du har brug for at kunne inddele din leads i forskellige kategorier, og sende forskellige tilbud ud.
…men mere om det en anden gang.
Derfor er e-mail marketing lig med passiv indkomst
Ovenstående guide er tiltænkt dig der endnu ikke er kommet i gang med at sende automatiserede e-mails, og tjene penge på dem.
De mere dybdegående tekniske ting er undladt og vil blive gennemgået på et senere tidspunkt.
Får du opsat dette ene flow, med tilhørende tre mails, så er du godt kørende med e-mail marketing. Der er tale om nogle timers arbejde som skal udføres én gang – derefter har du en selvkørende pengemaskine, der kræver tæt på nul vedligehold. What’s not to like.
Du skal logge ind for at skrive en kommentar.